השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    עבירת סמים בצה"ל

    עבירות הסמים בצבא זהות במהותן לעבירות הסמים האזרחיות המתייחסות לכל אחת מהעבירות המופיעות בפקודת הסמים המסוכנים, לרבות, שימוש בסם מסוכן, החזקת סם מסוכן, גידולו, ייצורו ו/או הפקתו של הסם המסוכן, החזקת ציוד וכלים המיועדים לצריכת סמים מסוכנים, סחר בסמים, אספקת סמים, תיווך בעסקאות סמים. אולם לעבירות הסמים בצבא נוספת עבירת סירוב למתן דגימת שתן (במקרים בהם הוצא צו קש"ב – קצין שיפוט בכיר לצורך כך).

    השלכות הרשעת חיילים בעבירות סמים

    הרשעת חיילים בביצוע עבירות סמים גוררת לא מעט השלכות עתידיות העלולות להשפיע במידה ניכרת על עתידו הצבאי של מבצע העבירה ואף על עתידו האזרחי. בין יתר ההשלכות הנלוות להרשעת חיילים בביצוע עבירות סמים תמצאו:

    1. מאסר ממושך בפועל כנגד חיילים המורשעים בביצוע עבירות סמים.
    2. פגיעה בסיווג ביטחוני של החייל המורשע והורדה בדרגה הצבאית.
    3. רישום פלילי כנגד מבצע העבירה.

    בתום ההליכים המשפטיים כנגד החייל , הוא יוזמן בפני וועדת סמים הבוחנת את המשך מסוגלותו לשירות צבאי. בסמכות הוועדה להורות על שחרורו המידי של החייל משירות צבאי בעילה של "התנהגות רעה וחמורה – סמים"  ואף לשלול ממנו את כל ההטבות המוענקות לחייל משוחרר.

    בדיקת סמים בצבא (דג"ש – דגימת שתן)

    בדיקה לגילוי סמים בצבא מתבצעת באמצעות ערכת דגימת שתן, הבדיקה מתבצעת כאשר חוקר/בלש מצ"ח משגיח על הנבדק/ת באמצעות דלת פתוחה בשירותי היחידה. נטילת הדגימה מתבצעת כאשר הנדגם מסכים לתת דגימה או במקרה של סירוב מוצא צו קש"ב (קצין שיפוט בכיר) וזאת במקרים בהם קיים יסוד סביר לחשדות כנגד חייל מסוים בדבר שימוש בסמים.

    סירוב לביצוע בדיקת סמים בצבא מהווה עבירה שהדין עליה הוא שנתיים מאסר בפועל. לציין כי בכל אותם מקרים בהם הדרישה לביצוע בדיקת שתן מתקיימת ללא צו קש"ב, החייל רשאי לסרב לתת דגימת שתן. החייל אף רשאי לסרב לדגימת שתן בחקירת מצ"ח (טרם הוצאת צו קש"ב) ובמהלך פעילות מנע ביחידה (פ"מ) בה נדרשים לעבור בדיקת סמים.

    סירוב לתת דגימת שתן בבדיקה צבאית אינה מהווה הודאה בביצוע עבירה של שימוש בסמים, לכן אינה מהווה ראיה קבילה בבתי הדין הצבאיים.

    מהו צו קש"ב?

    קצין שיפוט בכיר הוא קצין מחיל המשטרה הצבאית בדרגת רב סרן ומעלה בעל הסמכה המקנה לו חוקית לחייב בצו חייל לתת דגימת שתן בהתאם לחומר החקירתי המונח בפניו. לאחר הנפקת הצו החייל מחויב בביצוע דגימת שתן.

    סירובו של חייל לצו קש"ב שהוצא כנגדו עלול להוביל לכדי כדי אישום כאשר העונש בגין עבירה זו היא כבשימוש חד פעמי בסם מסוכן.

    השאירו פרטים

    ונחזור אליכם בהקדם




      קידום עורכי דין קידום עורכי דין
      דילוג לתוכן